АКШ президенттигине талапкер Жо Байден. Архивдик сүрөт

АКШнын атайын кызматы: Байден балп эттирсе, Путин күнөөлүү деп билгиле

148
Кремлдин тигил же бул чуулгандуу окуяга тиешесин аныктоочу ар кандай тымызын антироссиялык теориялардын ыктымалдуулук даражасын белгилеген сөздөрдүн качан түгөнөрү бүйүр кызытат.

Highly likely ("ыктымалдыгы жогору" — Скрипалдердин ишиндеги), almost certainly ("дээрлик так" – "вакцина уурдоого" айыптоолорго байланыштуу) деген сөз айкаштарын жаттап деле калдык окшойт. Эми кезектеги — probably ("ыктымал") деген сөз жаңыра баштады, ага да көнүп бүтөт окшойбуз. Бул жолу The Washington Post басылмасынан Владимир Путин АКШ президенттигине талапкер Жо Байдендин баркын кетирүү боюнча жашыруун операцияны жеке өзү "probably башкарарын" билдик. Макаланын тегерегинде жана шайлоо алдындагы жагдайга Владимир Корнилов сереп салган.

Анан да бул ЦРУнун абдан купуя докладына шилтеме кылуу менен жазылган. Өтө жашыруун өңдөнөт, WP журналисттери бир нече адамдын баяндоосунда анын кыскача мазмуну менен тааныша алышкан.

Карабахтагы абалдын курчушу Кавказдагы чырга Россияны аралаштыруу аракетиндей...

Мындай карама-каршы бүтүмдүн маңызы таасирлентпей койбойт. Көрсө, ал кайсы бир аналитиктер тарабынан "ачык, жашыруун жана купуя чалгындоочу булактардын" негизинде жазылган.

Докладдын биринчи эле сабында: "Президент Владимир Путин жана россиялык жогорку кызматтагы аткаминерлердин бир тобу АКШ президентин колдоо иретинде Кошмо Штаттардын мурдагы вице-президентин дискредитациялоого багытталган Россиянын таасир этүү жана шайлоо алдында коомдо ырксыздыкты жаратуу операцияларын жетектеп жатышы ыктымал (дал ошол probably. — авт. тактоосу)" – деп жазылган.

Чындап эле мурдагы вице-президенттин беделин түшүрүүгө далалат кылган ким?! Байдендин улам балп эттирген сөздөрүн ким даярдап берери да анык болуп калды. Анын колундагы текстке "коронавирустан 200 миллион киши каза табат" дегенди Путин жеке өзү кошуп койгон окшойт го... Алардын көз карашында, Байдендин баркын РФ президентинен башка киши түшүрө албайт тура.

Америкалык маалымат каражаттарынын көбү Ички коопсуздук министрлигинин ушуга окшош отчетуна да көңүл бурган. "Ич ара пайдалануу үчүн" деп чыгып, бирок кайдан-жайдан бардык маалыматтык сайттарга жарыяланып калган. Аталышы да "Россия 2020-жылдагы шайлоолорго таасир этүү үчүн америкалык талапкерлердин саламаттыгына доо кетирип жатышы мүмкүн".

Байкасаңыздар, "талапкерлер" деп көптүк түрдө айтылган. Ал эми америкалык басылмалардын басымдуу бөлүгүнө жарыяланган макалалар менен салыштырып, жарыялангандарына ынана турган болсок, кеп "Байдендин акыл саламаттыгына каршы россиялык чабуул" жөнүндө жүрүүдө.

Вакцина канчалык кооптуу: АКШ жооп сурап, Европа түшчү пайдасын эсептеп...

Бюллетендин өзүндө Дональд Трамптын психикалык абалына иран жана кытай чабуулу туурасында айтылганына карабастан, маалымат каражаттары бул чууга Россияны аралаштырышкан. Бирок Американын демократиялык басылмаларына баары бир. Азыркы президентти ким кандай атаса да, Байдендин акыл-эсине байланыштуу жаман айтууга болбойт. Орус-кытай-ирандык амалдуу планы иштеп кеткендей... Эгер жакында эле шайлоо кампаниясынын негизги штаттарында жүргүзүлгөн сурамжылоолорго ишенсек, ал жактагы шайлоочулардын 51 пайызы Трампты президенттик кызматка "аң-сезим жагынан жараксыз" деп эсептесе, Байден тууралуу деле ушундай ойдогулардын саны да теңме-тең. Америкалык шайлоочулардын АКШ президенттигине аттанган эки талапкердин акыл-эсинен шектенүүгө түрткү болгон нерсе – "россиялык дезинформациянын" жыйынтыгы деп боолголошот көрүнөт. Ал эми өзгөчө жүрүм-туруму бар, бөтөнчө билдирүүлөрдү ортого салчу Трамп менен Байдендин өздөрүнүн буга кымындай тиешеси жок окшойт. Адаттагыдай эле орустар айыптуу имиш.

WP басылмасындагы ЦРУнун өтө жашыруун докладынын айланасында деле окуя ушундай. Путинди күнөөлөгөн саптарынан кийин украиналык парламентарий Андрей Деркачтын иш-аракети баяндалат. Ал киши Петр Порошенко менен Жо Байдендин сүйлөшүүлөрүнөн аудиофрагменттерди улам чыгарып турганы менен белгилүү. Ал жазуулардагы бул эки кишинин үндөрүнүн аныктыгынан шектенип да коюшпайт. Бирок аны талкуулап же андан мисал келтирүү – күнөөнүн жеткен чеги.

АКШнын медиа коомчулугу сенаттын эки комитетинин жакын арада эле жарыяланган, тапандыкка сала "Хантер Байден, "Бурисма" жана коррупция" аталган докладдарына да ушундай эле караган.

Доклад кыйла көлөмдүү жана америкалык аткаминерлердин таң каларлык баяндары камтылган. Алар АКШнын жогорку жетекчилигине, анын ичинде вице-президент Жо Байденге да, мамлекеттик катчы Жон Керриге да украиналык "Бурисма" газ ишканасынын жемкорлук схемалары жана вице-президентттин уулу Хантер Байдендин бул фирмасындагы ишке байланышкан көйгөйлөр жөнүндө бир нече ирет билдирилген. Эгер Трамптын балдары жемкорлук иштерге байланышы аныкталып жана буга көз жуумп, тескерисинче, кубаттап кое турган болсо, аны маалымат каражаттары кандай тепкиге алып каларын элестетиш да кыйын.

Саясат таануучу: Трамптын Навальный жөнүндөгү "чуулуу окуяга" аралашкысы жок

Бирок сенаттын докладын маалымат каражаттарынын баары текши көз жаздымда калтырып же жөн гана "россиялык дезинформация кампаниясы" деп атап койду. Анда эмне АКШ сенаторлору "Кремлдин тыңчылары" болуп калабы?! Бирок докладда ошол эле аткаминерлердин көрсөтмөлөрү, төгүндөлгүс фактылар камтылган эмес беле. Ал аткаминерлер "Бурисманын" коррупциясы жана кенже Байдендин иши жөнүндө жогорку жакты жеке кабардар кылышкан.

Буга жооп катары демократтар өздөрүнүн контрдокладын даярдай салды. Анда атаандаш тараптардын аргументтерин бурмалоого аракет кылышкан. Анан да, албетте, демократтар сенаттын иликтөөсү "быйылкы шайлоого россиялык чабуулду" жаратты деген бүтүм чыгарган. Башкача айтканда, кайрадан эле РФ айыптуу. Кезегинде кенже Байденди Украинадагы жемкорлукка малынган фирмага дайындап, кийин анын атасына украиналык башкы прокурор Виктор Шокинди кызматтан кетирүүнү талап кылган Россиябы?!

Ошентип "Кремлдин сенаттагы жана Ак үйдөгү америкалык тыңчыларынын" аракети үчүн дагы жаңы санкцияларды күтүү керек. Анткени "probably" деп айтылганы менен РФтин "күнөөсүн далилдеп" беришпедиби...

148
Белгилер:
Жо Байден, жемкорлук, сенат, доклад, күнөө, кремль, АКШ, Россия
Тема боюнча
Америкалык газ Россиянын көгүлтүр отун алмаштыра алабы? Саресеп
Армениянын чек арасын жанындагы талкаланган шаар. Архив

Армениядагы чек ара жаңжалы: ЖККУ кийлигишер кезби?

49
(жаңыланган 23:29 16.05.2021)
Көз карандысыз мамлекеттер шериктештигинин аймагындагы улам чыгып калып жаткан чек ара жаңжалы – чоң согуштун тутанышына себеп эмес.

Бул өңдүү көйгөйлөр эки тараптуу сүйлөшүүлөрдү, дипломатиялык жөнгө салууну, Бириккен Улуттар Уюму (БУУ), Европа коопсуздук кызматташтык уюму (ЕККУ), Жамааттык коопсуздук кызматташтык уюму (ЖККУ) же Түндүк атлантикалык келишим уюмунун (НАТО) потенциалын пайдаланбастан кадыресе делимитация же демаркацияны талап кылат. Ушундай ойду карманган аскерий баяндамачы Александр Хроленко бул сапар Армениядагы абалга токтолгон.

Армения Республикасынын Сүник облусундагы ок атуусуз чек ара жаңжалы чындап технологиялык мүнөздө, ошондуктан саясий билдирүүлөр менен кырдаалды жасалма түрдө козутууга болбойт.

Армениянын Коргоо министрлигинин маалыматы боюнча, 12-майда таң эрте: "Азербайжандын Куралдуу күчтөрү "чек араны тактоо" шылтоосу менен чек ара тилкелеринин биринде иштерди жүргүзүүгө аракет кылышкан. Армениялык күч бөлүктөрү тарабынан көрүлгөн чаралардан соң азербайжандык аскерлер бул ишти токтотушкан". Ошондон кийин дароо жагдайды жөнгө салуу боюнча сүйлөшүүлөр башталган.

Армениянын премьер-министринин милдетин аткаруучу Никол Пашинян Сүник облусундагы абалга байланыштуу ЖККУга расмий кайрылуу жөнүндө чечим кабыл алганын маалымдады. Андан мурунку күнү эле ал Азербайжан аскердик күчтөрү 12-майда чек арадан өтүп, Кара көлдү курчоо аракетинде армениялык аймакка 3,5 чакырым аралык кирип келгендигин билдирген.

Бул боюнча Азербайжан тарап да үн катпай койгон жок. "2020-жылдын 10-ноябрында кол коюлган үч тараптуу билдирүүгө ылайык, аба ырайынын жакшырышы менен азербайжандык чек ара күчтөрү Армения менен чектешкен татаал тоолуу рельеф жана климаттык шарттары бар Лачин жана Көлбажар райондорунда Азербайжан позициясында жайгаштырылат. Процесс кадимки режимде жана системалуу жүргүзүлүүдө", — деп айтылган Азербайжан Республикасынын Тышкы иштер министрлигинин билдирүүсүндө.

Армениянын Коопсуздук кеңешинин катчысы Армен Григорян теледеги мурдагы күнкү маегинде: "Армениянын аймагынан азербайжандык аскерлерди али чыгарта албадык. Коопсуздук кеңешинин жыйынында биз ЖККУга кайрылууну чечип, бул процессти баштадык".

ЖККУдагылар Армениянын Сүник облусунун чек арага жакын райондорундагы абалдын өнүгүшүнө кылдат көз салууда. Ошону менен бирге эле: "Жагдайга жараша зарылдыгы чыкса Жамааттык коопсуздук боюнча келишимдин жана ЖККУнун Уставынын жоболорунда каралган чаралар көрүлөт".

Азербайжан Тышкы иштер министрлиги 13-майда аталган аймактагы жалпы көрүнүштү мындайча сүрөттөдү: "Көз карандысыздыкты калыптандыргандан бери эки мамлекет белгилүү себептер менен мамлекеттик чек араларга ээ болгон эмес. Биз ушул тапта тараптардын ортосундагы келишпестик менен коштолгон татаал техникалык процесс жөнүндө кеп кылып турабыз". Бул билдирүүлөрдө согуштан кийинки чек аралар агрессияга алдыруу (ок атуулар) же Азербайжандын Арменияга карата кандайдыр бир территориялык дооматтары байкалбайт.

Технологиялык келишпестиктер – маанисиз деңгээлге чейин жеткирилбесе эле кадыресе процесс. 1991-жылы КМШ өлкөлөрүндө чек ара боюнча талаш маселелер ар кыл даражадагы ийгилик менен чечилип келген. Ошентсе да "талаш" маселелер кескин геосаясий кыймылдар жана кан төгүүгө арзыбайт. Бүгүнкү күндө Баку же Ереванда көйгөйдүн булагын издөөнүн кереги жок. Кавказдагы бул көйгөйдүн түбү Россия империясын СССРге трансформациялоонун жүрүшүнө барып такалат. Процесс саясий болуп саналат, советтик республикалардын чийилген чек аралары көбүнесе шарттуу жана мурдатан эле талаштуу. Россиянын революцияга чейинки "монолиттик" картасында улуттук республикалар болгон эмес, өлкө административдик жактан губерния жана облустарга бөлүнгөн. Тургундардын баары россиялык букаралыкка гана ээ болушкан.

Ырбаган учурларды мисал келтирүү үчүн өткөнгө терең үңүлүүнүн деле кереги жок. Жакындагы эле Тажикстан менен чек ара жаңжалынан улам Кыргызстандын Жогорку Кеңешинин Эл аралык иштер, коргоо жана коопсуздук комитетинин мүчөлөрү 11-майда өз өлкөсүн ЖККУга катышууну кайра карап чыгууну сунуштаганы маалым. Дүйнөдө ушул жааттагы тажрыйбаларды карап көрсөк, НАТОдо Греция менен Түркиянын чек ара маселелери улам көтөрүлөт, бирок атлантикалык альянс тигил же бул тарапты бомбалоого белсенбейт. Эч кимиси НАТОдон чыгып кетүүгө кам урбайт.

Кавказда жагдай жеңил эмес. Армения – ЖККУга мүчө, Азербайжан бул уюмга кирбейт. Ошентсе да Баку менен Еревандын чек ара боюнча бул (бир да ок атылбаган) талаш кырдаалында жаңжалдашкан тараптардын сүйлөшүүлөрүнөн улам (Россиянын катышуусундагы) агрессия, аннексия тууралуу катуу кыйкырып, анан да ЖККУ боюнча союздаштарына дээрлик шантаж кылуу натуура.

Азыр Арменияны эч ким аскердик кол салуу менен коркуткан жери жок. Россиялык чек арачылар макулдашууларга ылайык Сүник облусундагы автожолдун көйгөйлүү тилкелериндеги (Горис – Давид Бек жана Горис – Капан) кыймылдын коопсуздугун жана үзгүлтүксүздүгүн камсыздоодо. Азербайжандык күчтөрдүн бул багытта кандайдыр бир өтүп кетишин элестетүү да дээрлик мүмкүн эмес.

Мурдараак Армения ТИМи Ереван менен Баку россиялык чек арачылар жайгашканга чейин мурда таанылбаган Тоолуу Карабах республикасына кирген жана Армения менен чектешкен бир катар аймактардын Азербайжандын карамагына өткөндөн кийинки чек ара тилкелерин демаркациялоо үчүн убактылуу аскердик позицияларды жайгаштырууну такташышкан.

Демаркациялоо жүрүп жатат. Чиеленишкен чек ара маселелери оор чечилет, уй мүйүз тарта отуруп сүйлөшүү менен кылдат жөнгө салууну, кыйла интеллектуалдык аракеттерди талап кылат. Кара көлдөгү абалды жөнгө салуу үчүн дүрбөлөңгө салган билдирүүлөрдүн да, ЖККУнун күчтөрүн жана каражаттарын тартуу менен күч операцияларынын да түк  кереги жок.

Жамааттык коопсуздук келишимдин 2-беренесине ылайык: "Мамлекет-катышуучулар алардын кызыкчылыгына тиешелүү эл аралык коопсуздуктун бардык маанилүү маселелери боюнча бири-бири менен кеңешип, позицияларын макулдашышат.

Катышуучу мамлекеттердин биринин же бир нечесинин коопсуздугуна, территориялык бүтүндүгүнө жана суверенитетине коркунуч туулса же эл аралык тынчтыкка кооптуулук жаралса, мамлекет-катышуучулар өз позицияларын координациялоо жана коркунучту жоюуга чара көрүү максатында биргелешкен консультациялар механизмин кечиктирбестен кыймылга келтирет".

Чек араны демаркациялоо жагдайында эл аралык же Армениянын тынчтыгына реалдуу кооптуулук туулган жок. Андай эмес деп далилдөө (ЖККУнун консультацияларында жана бөлөк сүйлөшүү аянтчаларында) кыйын болот.

БУУнун аныктамасына ылайык, "бир мамлекет тарабынан башка бир өлкөнүн суверенитетине, территориялык кол тийбестигине же саясий көз карандысыздыгына каршы куралдуу күч колдонуу" агрессия болуп саналат. БУУнун Коопсуздук кеңеши да Сүник облусундагы Азербайжан агрессиясын байкаганы жок.

49
Белгилер:
ЖККУ, Жаңжал, чек ара, Армения
Тема боюнча
Америкалыктар Россияга "афган бомбасын" таштаганы турабы?
Туристтер Стамбулдагы Айя София мечитинин жанында отурат

Түркияда коронавируска байланыштуу чектөөлөр акырындык менен алынууда

56
(жаңыланган 23:57 16.05.2021)
Саламаттык сактоо министрлигинин маалыматы боюнча, бир нече күндөн бери оору жуктургандардын саны азайып келе жатат.

БИШКЕК, 16-май — Sputnik. Түркиянын Ички иштер министрлиги коронавируска байланыштуу киргизилген чектөөлөр акырындык менен алына баштаганы жазылган документти жарыялады. Бул тууралуу РИА Новости жазды.

Документке ылайык, соода борборлор, кийим, чарба буюмдарын саткан дүкөндөр иш күндөрү саат 10:00дөн 20:00гө чейин иштей алат. Азык-түлүк саткан дүкөндөр дем алыш күндөрү деле саат 10:00дөн 17:00гө чейин соодасын жүргүзө берет.

"1-июнга чейин саат 21:00дөн таңкы саат 5:00гө чейинки, ишемби, жекшембиде 24 сааттык коменданттык саат сакталып турат. Кафе жана ресторандар азырынча ачылбайт, тамакты үйгө жеткирип гана иштеп турат", — деп айтылат маалыматта.

Бирок маалыматта бул чектөөлөр туристтерге тиешеси жок экени жазылган. Ал эми туруктуу жашоого уруксаты барлар жаңы эрежелерди аткарышы абзел.

Эске салсак, буга чейин Түркия коронавирус боюнча эпидемиологиялык кырдаалдан улам бир катар шаарларына локдаун киргизген. Саламаттык сактоо министрлигинин маалыматы боюнча, бир нече күндөн бери оору жуктургандардын саны азайып келе жатат.

Аталган мамлекетте оору март айында күч алып, 16-апрелде жогорку чекке жеткен. Тагыраагы, бир суткада 63 082 жаңы учур катталган.

56
Белгилер:
коменданттык саат, дүкөн, чектөө, коронавирус, Түркия
Тема:
Дүйнөгө жайылган коронавирус
Тема боюнча
Россияда йогурт сымал коронавируска каршы вакцина жасалды
Бир суткада 224 адамдан COVID-19 табылып, сегиз киши көз жумду